Oog | Gebied | Hoofdstuk 3
figuur 1

Om ervoor te zorgen dat je gebied helemaal veilig is, moet je twee ogen hebben (of makkelijk kunnen maken). Dus als je tegenstander je groep dreigt dood te maken moet je je groep snel verdedigen.

Ook moet je uiteindelijk alle gaten in de omheining goed afsluiten, zodat je tegenstander niet meer kan binnendringen. Het dichtmaken van de laatste gaten doe je vaak pas in het eindspel. Meestal zijn dit soort zetten geen voorhand (je tegenstander hoeft niet te reageren, omdat je hem niet bedreigt), dus daar maak je geen haast mee.

In dit voorbeeld heeft de zwarte groep al twee ogen. Zwart kan zijn gebied nog iets groter maken met zet 1. Het zwarte gebied telt nu twee extra punten. Als wit op 1 speelt kan zwart zijn steen redden met zet 2 en levert dit zwart niet de twee extra punten op. Wit levert het trouwens ook geen extra punten op. Zet 1 is een typische eindspelzet, zowel voor wit als voor zwart.